Veelgestelde vragen

Vragen over je account

Vragen over lijsten, uitgaven en verrekenen

  • Hoe moet ik een uitgave invoeren?

    Om het invoeren van een uitgave uit te leggen gebruiken we een voorbeeld.

    Er is een studentenhuis met 4 huisgenoten, Daan, Bart, Fleur en Anne. Vandaag heeft Bart gekookt en de boodschappen hiervoor betaald. Bart eet zelf mee, Daan eet mee, Fleur eet mee en Fleur heeft bovendien ook nog een vriend op bezoek die mee eet. We voeren dit nu als volgt in:

    • Betaald door: Bart
    • Datum: staat standaard op vandaag
    • Bedrag: het totale bedrag van de boodschappen
    • Omschrijving: een korte omschrijving zoals: "Boodschappen voor avondeten" 
    • Optioneel kun je nog een foto van het bonnetje toevoegen

    Bij "Deelnemers" geven we van elke huisgenoot aan wat hun aandeel is in de aankoop. In dit geval kiezen we voor 1 bij Daan, 1 bij Bart, en 2 bij Fleur want zij had een vriend op bezoek voor wie ze de kosten van de maaltijd voor haar rekening neemt. Bij Anne kiezen we voor 0 want ze heeft niet meegegeten.

  • Hoe kan ik een lijst verwijderen?

    Je kunt nooit een lijst voor alle deelnemers verwijderen, maar je kunt wel jezelf van een lijst verwijderen. Dit kan echter alleen als je saldo nul is, anders zou de balans niet meer kloppen. Ga hiervoor naar Lijst instellingen > Deelnemers > en klik op je eigen naam. Vervolgens kun je jezelf verwijderen van een lijst. Als je jezelf hebt verwijderd van een lijst is de lijst nog steeds zichtbaar voor alle andere deelnemers.

  • Hoe kan ik een deelnemer van de lijst verwijderen?

    Je balans moet op "0" staan om jezelf (of een andere deelnemer) te kunnen verwijderen.  Om dit te bereiken kan je de lijst verrekenen , dan staat iedereen op nul en kunnen deelnemers worden verwijderd. Je kunt ook een uitgave toevoegen waardoor balansen van de te verwijderen deelnemers op nul komen te staan. 

  • Ik kan sommige uitgaven niet meer bewerken, hoe kan dit?

    Nadat een deelnemer is verwijderd kunnen alle uitgaven waaraan deze persoon heeft meegedaan niet meer worden bewerkt. Dit werkt zo omdat anders de balans niet meer zou kunnen kloppen. 

  • Wat gebeurt er als ik een lijst verreken?

    Als je de lijst verrekent, gebeurt het volgende:

    • Er wordt volgens een slim algoritme berekend wie wat aan wie moet betalen;
    • Alle ingevoerde uitgaven worden vervolgens gearchiveerd en kunnen niet meer worden aangepast. De verrekende uitgaven blijven wel beschikbaar onder Eerdere Verrekeningen > Uitgaven.
    • De verrekening inclusief alle uitgaven wordt tevens opgeslagen als PDF.
    • De PDF wordt na verrekening automatisch gemaild naar alle deelnemers op de lijst.

    LET OP: Een verrekening kan niet worden teruggedraaid. Zorg er dus voor dat iedereen alle uitgaven correct hebben ingevoerd voordat je de lijst verrekent.

    Als een lijst is verrekend kun je de lijst gewoon verder blijven gebruiken. Je kunt weer nieuwe uitgaven invoeren en de lijst opnieuw verrekenen.

  • Hoe kan het dat ik na het verrekenen van een lijst moet betalen aan iemand met wie ik nooit een uitgave gedeeld heb?

    Bij het maken van de verrekening wordt niet gekeken wie geld heeft voorgeschoten aan wie, maar alleen naar de balansen van de verschillende deelnemers. Het verreken algoritme zal vervolgens het aantal onderlinge transacties altijd proberen te minimaliseren.

  • Iemand betaalt 1 cent meer dan de rest van de deelnemers, hoe zit dat?

    Als je een uitgave hebt van €10 en drie mensen doen mee, dan zijn de kosten per persoon €3,33. Maar 3x €3,33 is €9,99 en kom je dus €0,01 te kort. Omdat we graag willen dat de balans boekhoudkundig klopt, moet een van de 3 personen dus €3,34 betalen. Het systeem kiest willekeurig een van de deelnemers uit die deze extra cent moet betalen, alleen degene die heeft betaald hoeft nooit een extra cent te betalen.

  • De totale uitgaven onder aan de balans zijn meer dan alle uitgaven van alle deelnemers opgeteld, hoe kan dit?

    Het kan voorkomen dat de totale uitgaven van een lijst meer zijn dan de totale uitgaven van alle actieve deelnemers.

    In de berekening van de totale uitgaven van de lijst worden namelijk ook de uitgaven van inmiddels verwijderde deelnemers meegerekend. Deze verwijderde deelnemers zie je echter niet meer terug in de balans.

    Nadat je hebt afgerekend, worden de uitgaven van verwijderde deelnemers niet meer meegerekend in het totaal uitgegeven bedrag.

  • Hoe kan ik de historische uitgaven van een verrekende lijst bekijken?

    Voor alle verrekeningen, kun je een PDF downloaden met daarin niet alleen de verschuldigde bedragen, maar ook de historie van alle uitgaven. Deze PDF is te vinden in het tabblad "Verrekenen" onder "Eerdere verrekeningen".

Vragen over betalen

Contact

Selecteer taal

Kies een taal om naar Splitser te gaan, de internationale versie van WieBetaaltWat: