Om weer te kunnen inloggen kan je met je e-mail adres een nieuw wachtwoord aanvragen. Ga hiervoor naar: Herstel wachtwoord.
Support
Veelgestelde vragen
Vragen over je account
-
Ik ben mijn wachtwoord van mijn account vergeten, wat moet ik doen?
-
Waarom ontvang ik geen e-mails van WieBetaaltWat?
Het kan voorkomen dat de e-mails van wiebetaaltwat.nl worden aangezien voor spam. Kijk of je de e-mails kan terugvinden in je spam-filter.
Kan je het mailtje niet vinden? Vul dan je e-mailadres in via Herstel wachtwoord. Je ontvangt dan een nieuw mailtje.
Heb je na 10 minuten nog steeds niks ontvangen? Stuur dan een e-mail naar info@wiebetaaltwat.nl.
-
Ik heb meerdere accounts, kan ik deze samenvoegen?
Er is geen functie om meerdere accounts samen te voegen. Wat je wel kunt doen is lijsten overzetten. Dit kun je doen door jezelf met je nieuwe account toe te voegen aan de lijsten van je oude account. Vervolgens kun je door middel van een transactie je saldo overzetten en je oude account uit de lijst verwijderen. Let op: de transacties waar jij aan deelneemt met je oude account, zijn niet meer te bewerken.
-
Ik wil graag mijn account verwijderen, hoe doe ik dat?
Om je account te verwijderen moet je balans op al je lijsten 0 zijn.
Klik vervolgens op deze link (zorg dat je bent ingelogd). Hier kun je je account sluiten.
Vragen over lijsten, uitgaven en verrekenen
-
Hoe moet ik een uitgave invoeren?
Om het invoeren van een uitgave uit te leggen gebruiken we een voorbeeld.
Er is een studentenhuis met 4 huisgenoten, Daan, Bart, Fleur en Anne. Vandaag heeft Bart gekookt en de boodschappen hiervoor betaald. Bart eet zelf mee, Daan eet mee, Fleur eet mee en Fleur heeft bovendien ook nog een vriend op bezoek die mee eet. We voeren dit nu als volgt in:
- Betaald door: Bart
- Datum: staat standaard op vandaag
- Bedrag: het totale bedrag van de boodschappen
- Omschrijving: een korte omschrijving zoals: "Boodschappen voor avondeten"
- Optioneel kun je nog een foto van het bonnetje toevoegen
Bij "Deelnemers" geven we van elke huisgenoot aan wat hun aandeel is in de aankoop. In dit geval kiezen we voor 1 bij Daan, 1 bij Bart, en 2 bij Fleur want zij had een vriend op bezoek voor wie ze de kosten van de maaltijd voor haar rekening neemt. Bij Anne kiezen we voor 0 want ze heeft niet meegegeten.
-
Hoe kan ik een lijst verwijderen?
Je kunt nooit een lijst voor alle deelnemers verwijderen, maar je kunt wel jezelf van een lijst verwijderen. Dit kan echter alleen als je saldo nul is, anders zou de balans niet meer kloppen. Ga hiervoor naar Lijst instellingen > Deelnemers > en klik op je eigen naam. Vervolgens kun je jezelf verwijderen van een lijst. Als je jezelf hebt verwijderd van een lijst is de lijst nog steeds zichtbaar voor alle andere deelnemers.
-
Hoe kan ik een deelnemer van de lijst verwijderen?
Je balans moet op "0" staan om jezelf (of een andere deelnemer) te kunnen verwijderen. Om dit te bereiken kan je de lijst verrekenen , dan staat iedereen op nul en kunnen deelnemers worden verwijderd. Je kunt ook een uitgave toevoegen waardoor balansen van de te verwijderen deelnemers op nul komen te staan.
-
Ik kan sommige uitgaven niet meer bewerken, hoe kan dit?
Nadat een deelnemer is verwijderd kunnen alle uitgaven waaraan deze persoon heeft meegedaan niet meer worden bewerkt. Dit werkt zo omdat anders de balans niet meer zou kunnen kloppen.
-
Wat gebeurt er als ik een lijst verreken?
Als je de lijst verrekent, gebeurt het volgende:
- Er wordt volgens een slim algoritme berekend wie wat aan wie moet betalen;
- Alle ingevoerde uitgaven worden vervolgens gearchiveerd en kunnen niet meer worden aangepast. De verrekende uitgaven blijven wel beschikbaar onder Eerdere Verrekeningen > Uitgaven.
- De verrekening inclusief alle uitgaven wordt tevens opgeslagen als PDF.
- De PDF wordt na verrekening automatisch gemaild naar alle deelnemers op de lijst.
LET OP: Een verrekening kan niet worden teruggedraaid. Zorg er dus voor dat iedereen alle uitgaven correct hebben ingevoerd voordat je de lijst verrekent.
Als een lijst is verrekend kun je de lijst gewoon verder blijven gebruiken. Je kunt weer nieuwe uitgaven invoeren en de lijst opnieuw verrekenen.
-
Hoe kan het dat ik na het verrekenen van een lijst moet betalen aan iemand met wie ik nooit een uitgave gedeeld heb?
Bij het maken van de verrekening wordt niet gekeken wie geld heeft voorgeschoten aan wie, maar alleen naar de balansen van de verschillende deelnemers. Het verreken algoritme zal vervolgens het aantal onderlinge transacties altijd proberen te minimaliseren.
-
Iemand betaalt 1 cent meer dan de rest van de deelnemers, hoe zit dat?
Als je een uitgave hebt van €10 en drie mensen doen mee, dan zijn de kosten per persoon €3,33. Maar 3x €3,33 is €9,99 en kom je dus €0,01 te kort. Omdat we graag willen dat de balans boekhoudkundig klopt, moet een van de 3 personen dus €3,34 betalen. Het systeem kiest willekeurig een van de deelnemers uit die deze extra cent moet betalen, alleen degene die heeft betaalt hoeft nooit een extra cent te betalen.
-
De totale uitgaven onder aan de balans zijn meer dan alle uitgaven van alle deelnemers opgeteld, hoe kan dit?
Het kan voorkomen dat de totale uitgaven van een lijst meer zijn dan de totale uitgaven van alle actieve deelnemers.
In de berekening van de totale uitgaven van de lijst worden namelijk ook de uitgaven van inmiddels verwijderde deelnemers meegerekend. Deze verwijderde deelnemers zie je echter niet meer terug in de balans.
Nadat je hebt afgerekend, worden de uitgaven van verwijderde deelnemers niet meer meegerekend in het totaal uitgegeven bedrag.
-
Hoe kan ik de historische uitgaven van een verrekende lijst bekijken?
Voor alle verrekeningen, kun je een PDF downloaden met daarin niet alleen de verschuldigde bedragen, maar ook de historie van alle uitgaven. Deze PDF is te vinden in het tabblad "Verrekenen" onder "Eerdere verrekeningen".
Vragen over betalen
-
Hoe kan ik na verrekenen geld terugkrijgen van iemand via WieBetaaltWat?
Binnen je lijsten vind je onder de tab Verrekenen een overzicht van al je Eerdere verrekeningen.
Bij iedere verrekening kun je zien of en van wie je nog geld terugkrijgt. Stuur vervolgens een betaalverzoek naar degene die jou nog geld verschuldigd is.Let op: Om een betaalverzoek te kunnen versturen moet je een betaalmethode gekoppeld hebben.
-
Hoe kan ik na verrekenen iemand terugbetalen via WieBetaaltWat?
Bij al je lijsten vind je onder de tab verrekenen een overzicht van eerdere verrekeningen. Voor elke verrekening kun je zien wie jij nog geld moet betalen. Vervolgens kun je iemand terugbetalen of de betaling markeren als betaald. Betalen kan via iDEAL en PayPal.
-
Hoe koppel ik een betaalmethode aan mijn WieBetaaltWat account?
Ga naar Mijn account en vervolgens naar Betaalmethoden. Kies Koppel bankrekening of Activeer PayPal en doorloop de stappen.
Je betaalmethode om geld te ontvangen of te betalen is nu geactiveerd. -
Waarom betaal ik servicekosten voor het gebruik van iDEAL via WieBetaaltWat?
Als je iemand wilt betalen via iDEAL vragen wij €0,25 servicekosten per transactie. De servicekosten dekken de kosten die door WieBetaaltWat worden gedragen om de betaalmethode voor jou beschikbaar te maken. iDEAL via WieBetaaltWat wordt aangeboden door onze partner PAY.nl
-
Ik had mijn oude bankrekening gekoppeld en inmiddels heeft iemand mij betaald, wat nu?
Als er een betaling wordt gedaan naar een bankrekening die is gesloten, dan zal de bank die betaling automatisch storneren. Wij zullen het dan terugstorten naar de betaler. Het kan een paar dagen duren voordat het geld weer op de rekening van betaler staat.
-
Iemand heeft mij via iDEAL terugbetaald maar het geld staat nog niet op mijn rekening, hoe kan dat?
Het geld zal altijd binnen 1-3 werkdagen op de door jou gekoppelde bankrekening worden overgemaakt. De 1-3 werkdagen kan verschillen per betaling en is onder andere afhankelijk van een risicoanalyse die op elke betaling plaatsvindt.
-
Ik heb mijn PayPal account gekoppeld maar toch kan ik iemand niet terugbetalen. Hoe kan dat?
Het kan voorkomen dat degene die je wilt betalen nog niet een PayPal account heeft gekoppeld aan zijn of haar WBW account.
Tevens dien je om te betalen tenminste één betaalmethode te hebben toegevoegd aan je PayPal account. Ga naar je PayPal account en voeg daar een betaalmethode toe. Dit kan een bankrekening of creditcard zijn. -
Wat zijn de kosten voor het gebruik maken van PayPal via WieBetaaltWat?
In de basis zijn alle PayPal betalingen kosteloos! Dit geldt voor betalingen via Bankrekening, PayPal tegoed en zelfs met je Credit Card!!
Het kan in zeer uitzonderlijke gevallen voorkomen dat PayPal voor het omrekenen van vreemde valuta wel een bedrag in rekening brengt.
-
Ik wil mijn gekoppelde PayPal account wijzigen, hoe doe ik dat?
Ga naar de instellingen van je PayPal account. Verwijder de toestemmingen die je aan WieBetaaltWat hebt gegeven.
Vervolgens ga je naar activeer PayPal in je WBW account. Doorloop de vereiste stappen en koppel een ander PayPal account. -
Ik wil mijn PayPal account ontkoppelen, hoe doe ik dat?
Om je PayPal account te ontkoppelen van je WieBetaaltWat account ga je naar de instellingen van je PayPal account. Hier kun je vervolgens de toestemmingen verwijderen die je aan WieBetaaltWat hebt gegeven.
Contact
-
Neem contact met ons op
Kom je er niet helemaal uit? Lees dan eerst even de veelgestelde vragen. Nog steeds geen antwoord gevonden? Stuur dan je vraag naar support. We zullen jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden.
Heb je feedback of ideeën, wij horen graag van je!